Een interpretatie met de middelen van de eigentijdse architectuur

Bauhaus, Dessau

Eigenlijk kent men het directeurshuis en het huis Moholy-Nagy alleen nog van historische documenten: tekeningen, kaarten, modellen en foto's. Het Berlijnse architectenbureau Bruno Fioretti Marquez overtuigde in het voorjaar van 2010 met een concept waarin de herinnering centraal staat. Het ging hen hierbij niet in de eerste plaats om een reconstructie van de Bauhaus-iconen, maar om een interpretatie met de middelen van de eigentijdse architectuur. 

Het Berlijnse bureau Bruno Fioretti Marquez bouwde de nieuwe herenhuizen Gropius en Moholy-Nagy in Dessau. 

Reductie van de details

Busch-Jaeger in Bauhaus, Dessau

Een reconstructie was voor de uit Italië en Argentinië afkomstige architecten geen alternatief. Niet alleen omdat de verschillen van de architectonische oorsprongen vervaagt zijn, maar ook omdat iedere kopie de legitimiteit van het origineel in twijfel zou trekken. Het principe van de onscherpte als het onvermijdelijke component van het herinneren werd verheven tot architectonisch principe. Het ontwerp wil de opdracht van herstel invullen door de weergave van het omhulsel van de oorspronkelijke gebouwen. De bezoeker herkent dit aan de materiaalkeuze en de drastische reductie van de details. 

Een omhulsel van gegoten beton met verzonken ramen omgeeft een plastisch ‘artefact’ dat de oorspronkelijke inwendige indeling van de huizen fragmentarisch weergeeft. Deze reductie van het huis in twee elementen geeft aanleiding tot meerlaagse interpretaties. Dit kan worden gezien als stimulans om het beeld van het huis in gedachten aan te vullen en ontwikkelt tegelijkertijd een zelfstandige compositie, een spanningsboog tussen het massieve omhulsel en het lichte binnengedeelte.

 

Geïntegreerde producten van ABB en Busch-Jaeger:    

KNX-bedieningselementen